Det er skolens ansvar å sette sammen elevene i klasser som kan skape et godt læringsmiljø i klassen, ivareta elevenes sosiale behov og legge et godt grunnlag for utvikling av elevens helse, trivsel og læring.
Opplæringsloven § 8-2: Organisering av elevane i klassar eller basisgruppar. ” I opplæringa skal elevane delast i klassar eller basisgrupper som skal vareta deira behov for sosialt tilhør. For delar av opplæringa kan elevane delast i andre grupper etter behov. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter faglig nivå, kjønn eller etnisk tilhør. Klassane, basisgruppene og gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg».
Når skolen fordeler elevene i grupper eller klasser ved planleggingen av neste skoleår, er dette ikke et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Fordelingen vil normalt være begrunnet i generelle organisatoriske, pedagogiske og ressursmessige forhold, og ikke være knyttet til den enkelte elev. Dette betyr at det ikke er formell klagerett etter forvaltningsloven når rektor har fattet endelig beslutning i slike saker.
På Bygdøy skole har det vært praktisert ulike ordninger når elevene settes sammen på 1.trinn. Mens elevene tidligere var delt i tre like store grupper, er de i dag organisert i to faste grupper. Dette har med elevtallet å gjøre. De siste årene har klassene på 1.trinn vært forholdsvis små. Dersom elevtallet skulle vise seg å øke et år, vil skolen vurdere å dele elevene inn annerledes det første, evt. andre skoleåret.
Utover dette vil det normalt ikke bli foretatt endringer av gruppeinndeling på trinn 1-4. Dersom skolen ser at elevene vil profittere på en ny inndeling, vil dette likevel bli gjennomført.
Høsten 2025 ble elevene på 5.trinn organisert i nye grupper. Dette er en ordning som skolen kommer til å videreføre. Skolen ser at det er en fordel både for læringsmiljøet og mange enkeltelever å sette sammen klassene på nytt i løpet av barneskolen. Etablering av nye grupper ut fra skolens kjennskap til elevene vil gi elevene mulighet til å utvikle sitt potensial for trivsel, mestring og læring. Hver og én vil få en mulighet for en ny start, for trygghet og trivsel og til å etablere flere vennskap. De får også øvd seg på å tilhøre nye grupper før de begynner på ungdomsskolen.
Normalt vil det ikke bli flere endringer i løpet av mellomtrinnet, med mindre skolen ser at ny gruppeinndeling er helt nødvendig.
Det er skolen som setter sammen klasser og grupper. Dette gjelder uansett trinn og tidspunkt. Foresatte får beskjed om at ny sammensetning kommer. Innspill fra elever og foresatte er mulig, men det er skolen som tar den endelige beslutningen. Ny klasseinndeling sendes ut før sommerferien på 4.trinn. Også på andre trinn vil en ny klasseinndeling normalt sendes ut i forkant av sommerferien. Skolen kan ikke endre på lister som er sendt ut. Det skaper utrygghet og støy for både elever og foresatte.
Ved ny inndeling legger skolen til grunn informasjon som er gitt gjennom:
- Trivselsundersøkelser
- Sosiogram
- Elevsamtaler
- Elevlogger
- Utviklingssamtaler
- Andre møter: faglige og/eller sosiale behov
Erfaringsmessig tåler barn endringer godt. Det er viktig at foresatte trygger barna på endringer som kommer. Foresatte som er bekymret, tilrås å ta kontakt med skolen for en samtale.
Skolen har gode rutiner for å jobbe med klassemiljø – se skolens plan for et trygt og godt læringsmiljø. Vi har også kun gode erfaringer med endring av klasser